CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, February 9, 2010

kelemahan web 2.0

Kelemahan web 2.0
Namun, jika dilihat dari aspek rekabentuk antaramuka Friendster itu sendiri, ia juga mempunyai beberapa keburukan seperti proses untuk memuat naik gambar adalah sangat lambat dan hanya boleh memasukkan gambar yang bersaiz kurang daripada 2Mb . Ini akan menyebabkan masa pengguna terbuang sekiranya mereka ingin memuat naik sesuatu gambar. Mereka perlu mengubah saiz gambar tersebut sebelum proses memuat naik gambar dilakukan. Selain itu, sebarang penyebaran video yang tidak bermoral juga boleh berlaku dengan mudah. Malah, penyebaran video itu juga turut menggunakan nama atau identiti salah seorang daripada rakan pengguna. Hal ini akan menimbulkan persepsi yang tidak baik terhadap individu tersebut. Jika dilihat daripada menu mesej yang disediakan, kadang-kadang pengguna menerima mesej yang sama ekoran daripada mesej yang telah di’forward’ tidak dapat ditapis dan disekat.
Namun demikian, jika dilihat dari aspek kepenggunaan pula, terdapat beberapa keburukan akibat daripada menggunakan laman web komuniti ini. Di antaranya ialah berlaku penyamaran oleh orang yang tidak bertanggungjawab. Hal ini akan menyebabkan beberapa gejala seperti culik, rogol, peras ugut dan sebagainya. Selain itu, ia juga akan menyebabkan ketagihan menggunakan internet yang melampau. Akibat daripada itu, mereka lebih cenderung untuk menjadi seorang yang tidak menghiraukan dunia luar, tiada keyakinan diri dan berpotensi menjadi seorang yang pasif. Ini akan menyebabkan mereka diibaratkan seperti katak di bawah tempurung. Selain itu, mereka juga kurang bergaul dan bersosial dengan rakan yang dekat ekoran hanya memberi tumpuan kepada rakan dalam ruang maya sahaja. hal ini sedikit sebanyak akan cenderung ke arah keretakan dan kerenggangan hubungan persahabatan yang dijalinkan secara realiti. Di samping itu,
Secara keseluruhannya, web 2.0 ini bukan sahaja mempunyai kebaikan malah turut juga mempunyai kekurangan. Oleh hal yang demikian, pengguna harus mengambil sikap berhati-hati dan berwaspada ketika menjalinkan persahabatan melalui ruang maya seperti Friendster ini. Mereka tidak harus cepat percaya dengan penyamaran dan penipuan yang dilakukan oleh orang-orang yang tidak bertanggungjawab ini. Selain itu, masa penggunaan ruang maya ini juga harus dihadkan supaya sindrom ketagihan internet dapat diatasi.

0 comments: