CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, May 10, 2011

hari kedua praktikum (10 mei 2011)

cabaran hari pertama praktikum iaitu semalam ... pelajar xuka masuk lewat lepas kelas.... time kelas je... mula la nak mintak keluar sane... keluar cni... tu la gelagat pelaja tg 1 H,I,J..

hari ni masuk hari kedua... alhamdulillah... semuanya berjalan lancar... dan mereka mampu mendengar kata2...

kelas 1 ABC.. mmg memberangsangkan walaupun terdapat sorg 2 pelajar yang mcm nak xnak je belaja... mereka mampu mendengar dengan baik...

pelajar 1 HIJ jug aaku masuk hari ni... masuk je kelas... aku ade wat soala jawab tajwid dengan mereka... mereka masih lemah dalam tajwid... mungkin salah satu sebabnya tajwid tidak termasuk dalam exam...

waktu kelas 1HIJ... ade sorg pelajar bernama razmal.. razmal seorg pelajar yang suka menjaga rambutnya... aduhaiiii... n suka masuk lambat... tadi aku tegur... n tny.. kenapa awak suka masuk lambat... n semua soalan aku ajukan.. die menjawab xtahu...

waktu aku soal die la... loceng pjg berbunyi... tanda sebagai FIRE DRILL TRAINING sudah bermula... razmal la org paling mula2 sekali yang nak keluar... mereka cepat2 keluar...

waktu fire drill tu... berkumpul di padang... panasnya masya allah... tuhan sahaja yang tahu...

selepas fire drill... di dapati... ramai pelaja yang hilang barang... "ADA KECURIAN" ... cabaran hari kedu apraktikal sudah sampai tahap ni...

bile aku nak turun balik selepas habis sesi persekolahan... ade dalam lingkungan 5 ingga 6 pelaja yang masih duduk di foyer..

nadhim (antara pelajar tg 1 HIJ) memberi salam kepada ku..

-assalamualaikum ustzah(dalam sedih)
-waalaikum salam.. nape x balik ag ni???
-xleh balik ag...
-nape xblh balik???
-kene tidur lokap
-haa???
-kene tggu mak ayah dtg... tgah tggu kete polis ambik kami...

aku mendekati nadhim bile aku sudah kira2 tahu kejadian yang menimpa...

-kamu terlibat dengan kes kecurian ke???\
-aah... (menunduk)

aku melihat semua pelajar di hadapan ku... aku perhatikan mereka... rupa2nya...s emu adaripada kelas yang aku ajar... 1 HIJ... dan di hujung sekali terdpaat razmal sama... ya allah... cabaran apa yang berlaku ni...

-kamu buat ke???
-x ustzah... barang2 tu berterabur kat dalam kelas kami...
-jadi awak kene tuduh
(nadhim mengangguk......)

aku memberi sedikit nasihat dan semagat buat mereka...

aku jug asedikit pelik... kecurian waktu fire drill... n waktu tu mereka semua berada dalam kelas bersama ku...

waktu loceng dibunyikan... mereka semua berpusu2 keluar ke padang... xtahu la plak... klu2 tgah2 keluar... mereka masuk menyelinap ke dalam kelas dan menduri... hmm// semoga allah mempermudahkan urusan anak2 muridku...

hanani kata... kak tin... waktu kak tin ckp tadi... (bagi nasihat) budak2 tu nangis...

betul... aku xperasan keadaan tu... mereka menangis???

dan aku ckp... mungkin mereka sedar ataupun... mereka gembira... kerana masih ade lagi yang mampu mempercayai mereka ataupun... mereka sedar... w/pun mereka salah... ade lagi guru yang mengambil berat ttg mereka..

1 comments:

Anonymous said...

wow! bagusnya ada ckgu mcm awak...